Jij en de organisatie

Wees je bewust van je eigen systeem en hoe het verhoudt tot het andere systeem. Jij brengt de vraagsteller in de opstelling. Jij bent de toegang tot het veld.

Center jezelf en weet goed wat je eigen positie is. Aandacht hieraan geven is van belang: Je aandacht gewaar zijn op zachte wijze, zonder oordelen naar binnen brengen. Van beneden naar boven. Je eigen lichaam voelen.

Je eigen persoonlijke zijn gewaarzijn en accepteren creert dat de client ook zakt in zijn/haar lichaam. Rustige stappen zetten: Hebben-doen, Voelen, Denken en Zijn. Dingen kunnen pas veranderen als jij de leverage inzet om te veranderen.

In organisatieopstellingen leer je mensen om te voelen, de weg van deze methode is leren voelen. Spreken vanuit je gevoel. Kwetsbaar durven zijn. Kunst van feedback geven vanuit het gevoel. Als de mensen/deelnemers niet bij hun gevoel komen ‘zat jij dan wel in je gevoel?’

Let op hoe je vragen beantwoord worden, wat voel je erbij? Let op de volgorde, lijfelijke eigenaardigheden, ademhaling, gevoel. Let op of iets intonatie heeft. Voel wat belangrijk is en wat niet. De client vertelt een organisatie onderbewustzijn: feiten, onderstroom (wat wordt er niet verteld?)

Let continu op je eigen reacties en gevoelens. Bekijk verschillende denkrichtingen. Fantaseer over hypotheses en laat je gevoel leiden door het veld. Zie het als een verhaal? Hoe zit het? Wat heb ik ermee? Waar zit de onzuiverheid? Is het jouw onzuiverheid of uit het systeem van de client? Waar zit de politieke machtsbron? Wat heb jij daarmee?

Wat neem jij in de ziel mee? Wat heb te helen? Welke schaduwkanten komen bij elkaar?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.